'Bij het afleveren van de speakers slaat de schrik me om het lijf. De bodedienst staat met een pallet met daarop twee bijzonder uit de kluiten gewassen dozen voor de deur. Gelukkig is de chauffeur bereid een handje te helpen, en samen dragen we de dozen van bijna vijfendertig kilo per stuk de huiskamer in. Na het tekenen van de vrachtbrief rest mij de schone taak de speakers uit hun verpakking te bevrijden. Nu blijkt dat het forse formaat van de doos mede bepaald wordt door de hoeveelheid verpakkingsmateriaal die Teufel gebruikt, om er zeker van te zijn dat de speakers onbeschadigd de klant bereiken. Alleen maar logisch wanneer je bedenkt dat Teufel rechtstreeks vanuit het magazijn bij de klant levert.'
In detail'De Definion 5 is zonder meer een forse speaker. De exacte afmetingen zijn: 37 centimeter diep, 21,8 centimeter breed en met de spikes eronder 114 centimeter hoog. Echter door het kiezen van de juiste verhoudingen en een trapeziumvormige kast uitgevoerd in witte hoogglans lak met zwarte baffle lijkt de luidspreker kleiner, en zeker niet opdringerig of intimiderend. Sterker nog, deze Teufel Definion 5 is één van de grootste speakers die ik ooit in huis had, maar hij ontlokte louter positieve reacties bij zowel mijn vrouw en kinderen als bezoekers. In plaats van opmerkingen over formaat werden de fraaie vorm en afwerking geroemd.'
Luisteren'Het eerste album wat gedraaid wordt is de dubbel elpee The Concert in Central Park van Simon and Garfunkel. De muziek heeft door de jaren heen nog niets aan kracht ingeboet en bevat zo'n beetje alle hits van het beroemde duo. Luisterend naar de balled April Come She Will hoor ik de stem van Art Garfunkel prachtig breekbaar weergegeven. Ademloos luister ik de track uit waarbij verder opvalt dat de gitaarbegeleiding mooi strak en bijzonder realistisch klinkt. In de songs waar de heren hun zo kenmerkende samenzang ten gehore brengen, kwijten de speakers zich uitstekend van hun taak door de stemmen individueel te laten horen maar toch die samenhang waarin beider stemmen samensmelten te bewaren.
Grijsgedraaid maar nog steeds erg lekker is Dave Brubeck's Take Five. De snaredrum klinkt zeer strak, levensecht en het is ritmisch helemaal in orde. De bekkens klinken mooi metalig en lang uit. Ze hebben die mooie zingggggggggg.
Dat het rustige karakter van de tweeter ook heilzaam kan werken blijkt bij het beluisteren van Anastacia's Not That Kind. De stem van Anastacia mist misschien dat laatste snufje rauwheid maar voordeel is wel dat de boel niet uit de bocht vliegt. Veel betaalbare speakers laten haar stem scherp en schreeuwerig klinken. Met de Teufel luidsprekers blijft de muziek zeer beluisterbaar, ook als het volume opgeschroefd wordt. De muziek vraagt er om en de Definion 5's zijn graag bereid hier gehoor aan te geven. De muziek swingt als een dolle, het funky basloopje heeft lekker veel gewicht en is bijzonder ritmisch. Onvermoede details in de muziek die door de Devialet 170 aan het licht worden gebracht worden moeiteloos weergegeven door de speakers. Qua transparantie zit het dus wel snor met de Teufels.'
Conclusie'Naast popmuziek en jazz kregen de Definion 5's ook klassieke muziek voor hun kiezen. En niet de minste; ik koos namelijk voor Also Sprach Zarathustra van componist Richard Strauss. Een zeer dynamisch stuk uitgevoerd door het Boston Symphony Orchestra. Mogelijk ken je die muziek nog uit een commercial in de jaren zeventig. De vallende druppel in de wasmiddelreclame werd ondersteund door de zware klappen op de concertpauken gevolgd door plotseling inzettende blazers. De Teufel luidsprekers hebben geen moeite met de dynamische muziek. De pauken worden keurig achter in het geluidsbeeld geplaatst en hebben behoorlijk wat impact.
Door de fraaie afwerking en het fysieke formaat van deze Teufel Definion 5 luidspreker bestaat het gevaar om als recensent in een valkuil te stappen. Namelijk dat je op basis van deze eigenschappen meer verwacht van de luidsprekers dan je op basis van de prijs mag verwachten. Wanneer je de prestaties afzet tegen andere speakers uit eenzelfde prijsklasse dan kun je niet anders dan concluderen dat Teufel iets moois heeft gecreëerd. De gebruikte techniek heeft wel consequenties voor de randapparatuur. De gesloten kast en het daarmee gepaard gaande relatief lage rendement vragen om een stabiele versterker met liefst wat vermogen. Alles bij elkaar opgeteld is deze Teufel Definion 5 een luidspreker met een vriendelijk karakter. Mooi rustig en gedetailleerd in het hoog, zonder een spoortje scherpte gecombineerd met een strak gecontroleerd laag, in een verpakking waar menig concurrent uit hogere prijsklassen een puntje aan kan zuigen.'